Kansanäänestys kuntauudistuksesta

Aloitteen tekijä: Tuusulan Perussuomalaiset
Tyyppi: Luottamushenkilöaloite
Käsittelyvaihe: Käsitelty

Tuusulan Perussuomalaiset esittävät, että Tuusulan kunnassa järjestettäisiin neuvoa antava kansanäänestys koskien kuntauudistusta ja mahdollisia yhdistymisiä.
Kansanäänestykseen voisi, mikäli kuntaselvitykset ja yhdistymisvaihtoehdot eriävät mahdollisesta Sotealueesta sisältää kyselyn myös Sotealueesta. Kansanäänestys tulisi toteuttaa selvitystyöryhmien tulosten julkistamisen jälkeen mahdollisimman nopeasti, jotta päättäjät saisivat riittävästi taustatukea varsinaisen päätöksentekonsa tueksi.
Pyydämme, että aloite käsitellään myös valtuustossa.

Käsittelyvaiheet

23.4.2013: Konsernipalveluiden valmisteltavaksi
Kunnanhallitus 14.12.2015 § 556: Ehdotus valtuustolle
Valtuusto 25.1.2016 § 11: Aloite käsitelty

Vastaus

Valtuusto voi päättää, että kunnalle kuuluvasta asiasta toimitetaan kansanäänestys. Päättäessään neuvoa-antavan kansanäänestyksen järjestämisestä valtuuston on samalla päätettävä äänestyksen aiheesta ja mm. äänestäjille esitettävistä vaihtoehdoista Äänestäjillä tulee olla myös mahdollisuus ilmaista kannattaako hän mitään esitetyistä vaihtoehdoista.

Valtuusto päätti 21.9.2015, ettei Tuusulan kunta jatka yhdistymissopimusluonnoksen valmistelua ja irtautuu Keski-Uudenmaan kaupunkiyhdistymisselvityksestä.

Tuusulan kunta kutsui Järvenpään ja Keravan kaupunkien valtuustojen ja kaupunginhallitusten puheenjohtajat ja kaupunginjohtajat neuvotteluun 23.11.2015. Käydyssä neuvottelussa ilmeni, että Kerava haluaa jatkaa itsenäisenä kuntana. Järvenpääkään ei näe kuntaliitoksia realistisina ainakaan 5-10 vuoteen, joskin se esitti ajatuksen vapaaehtoisista osakuntaliitoksista.