Ari Koponen – ensimmäinen perussuomalainen kansanedustaja Tuusulasta

Vuoden 2019 eduskuntavaaleissa tuore yhdistyksemme jäsen, etelätuusulalainen Ari Koponen (s. 1982) tuli valituksi eduskuntaan huikealla 5383 äänen saaliilla. Samalla hänestä tuli ensimmäinen perussuomalainen kansanedustaja Tuusulasta.

Edeltävästi Koponen oli liittynyt sekä puolueen että Tuusulan perussuomalaiset ry:n jäseneksi. Kevättalvella 2019 Ari osallistui aktiivisesti niin Uudenmaan piirin kuin oman yhdistyksemmekin vaalitilaisuuksiin eri puolilla Tuusulaa mm. Riihikalliossa, Kellokoskella, Jokelassa ja Hyrylässä. Lisäksi monet aktiivimme tekivät hänelle vapaaehtoista vaalityötä, kuten monelle muullekin ehdokkaalle. Kaikilla oli hyvä draivi yhteisen asian puolesta.

Kansanedustaja Ari Koponen on nyt osa 39-henkistä perussuomalaisten eduskuntaryhmää ja eduskunnan toiseksi suurinta puoluetta. Kesäkuussa hänet valittiin sivistysvaliokunnan, tulevaisuusvaliokunnan ja Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiön valtuuskunnan jäseneksi. Lisäksi Arin läpimenon myötä myös oma paikallisyhdistyksemme sai oman yhteyshenkilön valtion korkeimpaan päättävään elimeen, mistä olemme erityisen otettuja, sillä Ari on hyvin positiivinen, kuunteleva ja yhteistyökyinen henkilö.

Siviilityössään hyväntekijä-yrittäjänä Koponen on tutustunut laajasti kansan karuun arkeen. Erityisesti hän haluaa puuttua koulukiusaamisen ja syrjäytymisen ehkäisyyn. Hänen marraskuussa 2018 vireille panema kansalaisaloite lasten ja nuorten syrjäytymiseen johtaviin ongelmiin puuttumisesta alakouluissa keräsi ennätysajassa kaikkiaan 52 605 kannatusilmoitusta. Nyt kansanedustajana hän pääsee poikkeuksellisesti äänestämään itse aloitteensa puolesta sen valiokuntakäsittelyn jälkeen. Tämä oli myös yksi syy, miksi Ari halusi pyrkiä kansanedustajaksi, päästä konkreettisesti vaikuttamaan asioihin.

“Suomen laissa on säädetty suojauksesta koulukiusaamista vastaan, mutta lain käytännön toteutumisessa on puutteita. Myös ruohonjuuritasolla tarvitaan rohkeutta muutokseen ja toisin tekemiseen. Suomi ei tarvitse enää yhtään kiusaamalla työkyvyttömäksi saatettua ihmistä.”

“En edusta mitään tiettyä ihmisryhmää, vaan haluan tehdä työtä kokonaisvaltaisesti toimivamman Suomen puolesta. Uskon tasa-arvoon ja siihen, että jokaisella tulee olla vanhempien varallisuuteen katsomatta mahdollisuus opiskella, tehdä työtä ja menestyä. Meidän on yhdessä huolehdittava heistä, jotka eivät kykene huolehtimaan itsestään.”

“Maailma tulee jättää paremmassa kunnossa seuraaville sukupolville, kuten meidän vanhempamme ja isovanhempamme ovat tehneet.”

“Haluan näkyviä muutoksia pelkkien kauniiden puheiden sijaan. Minulle politiikka on väylä luoda tasapuoliset vaikutusmahdollisuudet kansalaisille.”

“Tärkeintä ei ole se, kuka politiikkaan kuuluvissa väännöissä voittaa tai kenen ääni kuuluu voimakkaampana istuntosalissa. Loppujen lopuksi tärkeintä on se, että tehdyt ratkaisut ja kipeimmätkin päätökset ovat koko kansakunnan kannalta kestäviä, hyväksyttäviä ja vastuullisia.”

“Perussuomalaiset ei ole vain yhden aatteen puolue vaan mukana on paljon eri alojen ihmisiä täysin erilaisista elämäntilanteista. Haluan olla mukana tekemässä vaikeitakin ratkaisuja, ja siihen puolueen uskallus ja rohkeus sopivat hyvin. Tämän takia lähdin mukaan tavoittelemaan paikkaa eduskunnasta juuri Perussuomalaisten listoilta.”

Lähde: Eduskunta, Ari Koposen www-sivut ja www.kansalaisaloite.fi
Kuva: Puheenjohtaja Jari Immonen ja uusi kansanedustaja
Ari Koponen yhdistyksen kevätkokouksessa 28.4.2019.
Kirjoitettu 14.7.2019